E-zine | 1 | februari 2007
 

In dit nummer
Partner aan het woord
Ict-ster(k!)
- HBO-I

- HAN/ICA

Ict-STERelaas
Ict-student aan het woord
Rolmodel aan het woord
Uit de media

Agenda
Colofon

Partners

Introductie

Beste Ict-STERREN,

Hierbij ontvangt u de eerste editie van STERzaken, de online nieuwsbrief van het ESF-Equal project Ict-STER, een initiatief van de VHTO, landelijk expertise bureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek.

Het project Ict-STER om meer meisjes en vrouwen te interesseren voor ict, is in 2005 begonnen en heeft in 2006 een vliegende start gemaakt. Er is veel gebeurd en er staat nog veel te gebeuren in de wereld van 'meisjes en ict' in 2007 en natuurlijk ook daarna.

In deze nieuwsbrief aandacht voor een aantal interessante activiteiten die in de afgelopen periode hebben plaatsgevonden en wat er nog staat te gebeuren in de komende periode.

Graag willen wij uw aandacht vestigen op het werkbezoek op maandag 12 februari van Minister De Geus aan VHTO-projecten waar veel aandacht is besteed aan Ict-STER bij IBM Nederland BV.

Veel leesplezier!

Antoinette Taillie
Projectmanager Ict-STER
VHTO, landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek

 

Partner aan het woord

Eindelijk dan een project voor meisjes en ict waarin we gezamenlijk de koppen bij elkaar steken! In dit project benaderen we de hele keten en ondernemen we activiteiten van het basisonderwijs tot en met het bedrijfsleven.

Een van de eerste producten die we ontwikkeld hebben in het kader van de mainstreaming is het ‘Startdocument Ict-STER’. Hierin zijn alle inzichten, kennis en ervaringen verwerkt die we de afgelopen opgedaan hebben. Een must voor eenieder die zich betrokken voelt bij het onderwerp en er daadwerkelijk ook iets aan wil doen.

Het aantal vrouwelijke studenten in de ict-opleidingen in het hoger beroepsonderwijs daalt sinds 2001 jaarlijks met ongeveer een procent. Op dit moment is slechts 6 % van de ict-studenten vrouw. Dat er iets moet gebeuren, is helder. Op het gebied van ‘meisjes en ict’ is er een wereld te winnen.

Miranda Valkenburg, HBO-I

 
 

Ict-ster(k!) HBO-I

Meidenstand op StudieBeurs van partner HBO-I
Tijdens de StudieBeurs van 11 tot en met 14 oktober 2006 in de Jaarbeurs in Utrecht was het HBO-I vertegenwoordigd met een stand die bemensd werd door uitsluitend vrouwelijke ict-studenten. Op deze wijze wilde het HBO-I benadrukken dat ict ook iets voor meiden is. De studentes waren afkomstig van diverse ict-opleidingen in Nederland. Ze studeren Bedrijfskundige Informatica, Informatica, Technische Informatica of InformatieDienstverlening en –Management.

Zowel meiden als jongens wisten de stand van HBO-I te vinden, vaak aangemoedigd door de enthousiaste ict-studentes die als ware ambassadeurs aan de slag waren. "Waaraan denk je bij ict?" en "Ooit aan een ict-opleiding gedacht?" waren vaak een opening voor een gesprek. Natuurlijk ook verbaasde reacties van bezoekers: "Ict, dat is toch alleen maar voor jongens?" of "Zeker erg technisch, zo'n studie". Onze eigen ict-ambassadeurs wisten wel raad met deze opmerkingen.
Zowel Automatisering Gids als Computable brachten een bezoek aan de stand en hebben op hun website en in hun weekblad artikelen en foto’s geplaatst.

Meer info

 
 

Ict-ster(k!) Han/ICA

Derde editie dig-e-vent maakt ICT leuk en veelzijdig
Robot races, trilvesten, 3D handschoenen en de nieuwste multimediatrends

Hogeschool Arnhem en Nijmegen, Informatie en Communicatie Academie

Dat ict al lang niet meer voor mannelijke techneuten alleen is, bewijst de Informatica Communicatie Academie (ICA) van de HAN tijdens dig-e-vent. Samen met hoofdsponsor Atos Origin wordt op 20 en 21 maart het informatica- en communicatievakgebied in een verfrissend licht gezet. Arnhem staat twee dagen lang in het teken van de nieuwste ontwikkelingen in de ICT, digitale communicatie en nieuwe media.

Ella Hueting, directeur van de Informatica Communicatie Academie: “Veel mensen hebben nog steeds een vertekend beeld van ict. Dat het bijvoorbeeld niks zou zijn voor meiden. Wij zien het als onze maatschappelijke taak om dat beeld te veranderen. Dig-e-vent maakt zichtbaar hoe breed, divers en inspirerend ICT is en welke invloed het heeft in ons dagelijks leven. Niet alleen Atos Origin maar ook TNO, Vitatron, V2_Lab, Virtueel Platform en Mediaguild onderschrijven deze taak en verzorgen verschillende programmaonderdelen.”

Speciaal voor scholieren en mbo studenten
Op dinsdag 20 maart is er overdag een speciaal programma voor scholieren en mbo studenten. Geïnteresseerden kunnen zich via www.dig-e-vent.nl inschrijven voor bijvoorbeeld een workshop ‘YouTubing’, ‘Pipslab’, ‘Machinima’ of ‘Broadcast your Podcast’. En op de Market Zone maken bezoekers kennis met de laatste technische snufjes en gadgets. Wat te denken van een trilvest van TNO of een 3D handschoen van Four Digits…

Kom langs op 20 en 21 maart in Arnhem en ervaar het zelf!
Tijdens dig-e-vent ervaart het publiek zelf dat ict, digitale communicatie en nieuwe media creatief en inspirerend zijn. Iedereen is welkom en de meeste onderdelen zijn gratis toegankelijk. Meer informatie of inschrijven kan op www.dig-e-vent.nl

 
 

Ict-STERelaas - Fontys Hogeschool ICT

Meidenprofielkeuzedag bij Fontys Hogeschool ICT
Op 25 januari 2007 organiseerde Fontys Hogeschool ICT in Eindhoven een profielkeuzedag. Fontys Hogeschool ICT ontving die dag ruim 90 leerlingen uit de derde klas havo/vwo van het Pleincollege. Bijzonder is dat het uitsluitend meisjes waren die zich kwamen oriënteren op de ict-opleidingen. Ze werden daarin die dag begeleid door vrouwelijke ict-studenten en volgden workshops bij vrouwelijke ict-docenten. Deze profielkeuzedag was hiermee een primeur voor een instituut waar 94% van de studenten man is. Door een ‘women only day’ maakte Fontys Hogeschool ICT duidelijk dat ict óók iets voor meiden is!

Adjunct-directeur Joke Jansen opende het programma met een welkomstwoord. Na een korte presentatie over de veelzijdigheid van ict gingen de meisjes, begeleid door ict-studentes, vier workshops volgen die samen een indruk gaven van de breedte van ict.
Tijdens de workshop ‘Alice in Wonderland’ gingen de leerlingen programmeren met het programma Alice. In de workshop ‘Shop ‘till you drop’ namen de meisjes een kijkje in de winkel van de toekomst, en leerden ze wat de rol van ict in bedrijfsprocessen is. Tijdens de workshop ‘Your name in lights’ maakten de meisjes een Flash-animatie. In de workshop ‘In the mood’ maakten ze een moodboard voor een campagne om meisjes te interesseren voor een ict-studie.

De reacties van de meisjes waren positief: “Dankjewel! Eerst vond ik het helemaal niks, nu vind ik het wel leuk en ga ik het serieus overwegen!’, “ Ik heb me kapot gelachen (maar dat is positief hoor)”, “Cool!!!”, “Het was wel leuk en ik vond het ook niet heel moeilijk. Nou lijkt ict me wel leuker” en “Er zijn best wel leuke jongens hahaha”.
Ze waardeerden de presentaties en workshops met gemiddeld het cijfer 7. Met name de sfeer vonden ze prettig. Alhoewel na afloop 89% aangaf het keuzevak informatica niet te gaan kiezen, is de ‘meiden-profielkeuzedag’ voor herhaling vatbaar: 25% van de meisjes geeft aan een ict-opleiding als vervolgopleiding te overwegen, en de positieve kennismaking en prima sfeer kunnen niet anders dan bijdragen aan een beter imago van ict in het algemeen.

 
 

Ict-student aan het woord - UVA

Mirjam ter Linden
Derde jaars studente Informatica aan de Universiteit van Amsterdam

Hoewel Mirjam gedurende een aantal jaren een hele mooie en opwindende danscarrière beleefde, is ze altijd de wens blijven koesteren om nog te gaan studeren. Het idee om informatica te studeren ontstond toen ze bij haar ouders de computer aan het repareren was. “Ik wilde weten wat erachter zat.”

Ik ben dus Informatica gaan studeren, omdat ik het geheim achter de computer wilde achterhalen. Ik wilde weten hoe het allemaal werkte en wilde me er graag in verdiepen.
Nu ben ik verder in m'n studie en weet ik wat er allemaal achter zit en dat geeft een machtig gevoel. Ik heb gemerkt dat Informatica enorm creatief is en vol zit met uitdagende puzzels. Zo vind ik het internet iets magisch en het is erg spannend om de achterliggende werking te snappen.

Ik vind de studie wel zwaar, maar heel uitdagend. Bovendien is de universiteit een hele fijne omgeving met super leuke mensen. Na mijn studie hoop ik in een dynamische werkomgeving met creatieve mensen terecht te komen. Door de grote vraag naar informatici verwacht ik dat het helemaal niet moeilijk zal worden om een baan te vinden. Bovendien zijn vrouwen in dat vakgebied helaas nog steeds schaars maar daardoor zeer gewenst, wat wil je nog meer!

Het leven na de dans

 
 

Rolmodellen aan het woord

Gastles op middelbare school RGS Broklede in Breukelen aan leerlingen uit 3 havo en 3 vwo door vrouwelijke ict-professionals uit Spiegelbeeld.

Danielle Verboom is ICT consultant bij CapGemini
Op een koude maar zonnige morgen eind januari loop ik op mijn gemakje door Breukelen. Terwijl ik geniet van het weertje, zoek ik RSG Broklede. Wanneer ik me bij de conciërge verstaanbaar probeer te maken tussen de uitbundig schreeuwende scholieren, is de rust voorbij en word ik me er weer van bewust dat ik hier ben om voorlichting te geven. Via de VHTO is me gevraagd om iets te vertellen over het leven als vrouw in de ict, oftewel, als vrouw in een mannenwereld. De afgelopen dagen heb ik me daarom voorgesteld wat ik zou kunnen zeggen. Wat is interessant genoeg? Wat zou ze helpen bij het maken van een keuze? (Het lukt me met moeite om het oude zinnetje uit m'n hoofd te krijgen: "Ik ben Danielle en ik doe Woody Woodpecker na") Al snel bleek elke voorbereiding tevergeefs en ik moet ad hoc aan het improviseren om de aandacht van de groepen vast te houden. Elk van de 2 groepen bestaat uit ruim dertig 14-jarigen en ze zitten (terecht) lang niet allemaal te wachten op een chronologisch verhaaltje van iemand van een andere planeet. Werken is nog zo ver weg. Mobieltjes, petten die achterstevoren staan en gebaren naar elkaar toe zijn veel interessanter. Hoewel, het verschil tussen een klaslokaal en een kantoortuin is niet eens zo groot... Veel overleggen, bellen, af en toe een beetje aan het werk...

Anyway, ik heb mijn verhaal rigoureus aangepast en meer verteld in anekdotes dan in feiten. Het verhaal van de boer die bij het ministerie van landbouw uit frustratie een lading mest voor de deur achterliet. Het verhaal van mijn eerste dag in de collegebanken toen ik de vraag kreeg welke programmeertalen ik allemaal al sprak en dat ik zei 'Programmeertalen, wat zijn dat?' En tot slot natuurlijk: 'Zijn er nog vragen?' 'Verdient u meer dan de leraar?'

Hopelijk was ik voor hen toch enigszins een eye-opener. Zij waren dat voor mij in ieder geval wel. Erg leuk om te doen. Het zonnetje schijnt nog steeds als ik weer op weg ga naar het station.

Vanessa van de Vliet- Resource manager IBM
Vanessa van de Vliet werkt als resource manager voor een organisatieonderdeel van IBM in BeNeLux, waar zij zich voornamelijk bezig houdt met de inzet en skillsontwikkeling van mensen: hoe krijg je de juiste mensen op de juiste posities binnen de gestelde tijd en tegen de juiste kosten? Ze is afgestudeerd in Nederlands Recht en na een wereldreis en via een korte omweg bij IBM terecht gekomen. Ze werkt 40 uur per week, waarvan één dag standaard thuis. Haar zoontje van drie gaat vier dagen per week naar de dagopvang.

De eerste voorlichtingssessie was wat rumoerig, maar daardoor ook een leuke uitdaging. Opeens weet je weer hoe het was om ook 15 te zijn...!
Sowieso was het voor mij erg leerzaam om weer eens een kijkje te kunnen nemen op "mijn oude school". (Vanessa heeft op RSG Broklede op school gezeten). Het was een goede gelegenheid voor een moment van zelfreflectie over wat er sinds míjn vijftiende allemaal is gebeurd; welke persoonlijke keuzes ik zélf heb gemaakt die ertoe hebben geleid dat ik nu in de gelegenheid was juist dát te vertellen aan al die kinderen die nu 15 zijn.

Een passie van Vanessa is om haar "drive" over te kunnen brengen op jonge meiden: waarom het zo uitdagend is om je bezig te houden met ICT en dus juist het faciliteren van computergebruik in plaats van zelf de hele dag administratieve handelingen achter een computer te verrichten. Waarom je als vrouw véél meer dimensies kan toevoegen aan de praktische toepassingen van ICT in het dagelijks leven. Niet alleen lettend op het nut dat ICT kan hebben in je dagelijkse leven, maar ook de werkbaarheid voor mensen, de emotionele kant van zaken. Als vrouw bekijk je de zaken vanuit verschillende aspecten en zie je de wereld van de gebruiker, de ontwikkelaar, de freak en de klant.

“Het is een grote uitdaging meiden zover te krijgen om wél hun passie te volgen en niet te kiezen voor de geëigende en soms makkelijker weg. Maar juist te gaan voor waar ze goed in zijn en in geloven. Alles is mogelijk, als je het je maar kan voorstellen. En vooral als je voorbeelden hebt die bewijzen dat het kan en dat het werkt en vooral goed voelt!”

www.spiegelbeeld.net

 
 

Uit de media

Voor alle artikelen ga naar de website van Ict-STER.

17 januari 2007 Vrouwen verdeeld over werkomstandigden ICT, Computable

13 januari 2007 Ict'ers zijn ook mensen, NRC

22-23 november 2006 verslag forum op i+i conferentie Lunteren

12 oktober 2006 HBO-i met alleen meiden op de studiebeurs, Computable

oktober 2006 ICT-meiden zoeken ICT-meiden tijdens StudieBeurs Utrecht, ROC Utrecht

20 juni 2006 Computeronderwijs zonder jongens beter voor meisjes, Dagblad van het Noorden

19 april 2006 HBO-i docenten dag in het kader van meisjes en ICT

10 februari 2006 Ict-STER, gezamenlijke actie voor meisjes en ict, Loket MBO-ICT

16 januari 2006 Ict-STER werft meisjes voor de computerbranche, Monsterboard

 
 

Agenda

februari
12 februari, bezoek Minister de Geus aan VHTO projecten bij IBM
27 februari, E-Wit steering Group meeting, Londen

maart
1 maart, voorlichting vo ict ster pilot-school, Aalten
8-10 maart, Confentie women & ict Helsinki, Finland
14 maart, i+i workshop voor informatica docenten, Eindhoven
20/21 maart, Dig-e-vent HAN-ICA, presentatie Ict-STER

april
17-18 april, NIOC Conferentie, workshop 'module meisjes en ict OU
19-20 april, Workshop curricula & mentoring (E-WIT), Amsterdam

mei
11 mei 2007, Landelijke ICT studentendag
22 mei, gender training UvA
24 mei, Studium Generale ‘Gaming: Girls can play the Game’ bij IBM
18-20 mei of 25-27 mei, Final conferentie, E-WIT, Bologna

 
 

Colofon
VHTO, expertisebureau meisjes/vrouwen en bŤta/techniek
T 020 652 1295
E vhto@vhto.nl
W www.vhto.nl

Heeft u suggesties, commentaar, ideeŽn? Laat het ons weten derksen@vhto.nl

 
   
Ict-STER wordt uitgevoerd in het kader van het EU- programma ESF-Equal